Karthelmen

Karthelm

De algemene term "Een goede Helm is Hoofdzaak" is zeker van toepassing. Maar al te vaak wordt in de kartsport de kleding - in dit geval de karthelm - als sluitpost gezien. Je komt dan ook van alles tegen op de kartbaan; van bromfietshelm, tot motorsporthelm, tot karthelm, tot autosporthelm; van nieuw tot tweedehands, van nieuw tot (te) oud, soms zonder vizier en soms zonder sluiting. Laat u zich goed voorlichten en bezuinig niet te snel op de kwaliteit, het gaat om uw gezondheid. Waarbij zeker ook vermeld moet worden dat er voor nette prijzen goede helmen te koop zijn.

Ons advies, ga nooit voor een tweedehands helm. Je weet immers niet wat ermee is gebeurd. De regel is om een helm te vervangen wanneer deze is gevallen; probeer dat maar eens te achterhalen bij een tweedehands aanbieding.

Levensduur

Iedere helm, dus ook een karthelm heeft een beperkte levensduur. De binnenkant heeft sowieso te lijden van het dragen, o.a. door het zweten zal de binnenzijde aan verandering onderhevig zijn. Bij sommige helmen kan men het binnenwerk vervangen - lees de bekleding - echter de binnenschaal is niet te vervangen en zal na verloop van tijd, o.a. door het transpireren, minder worden, tot uitdrogen en verpulveren van het materiaal aan toe. De binnenschaal is feitelijk de schokdemper voor het hoofd bij een crash en kan dan ook van levenreddend belang zijn. De buitenkant zal zeker ook lijden door allerlei invloeden, van weersinvloeden tot het stoten en laten vallen, tot het verkeerd behandelen van de oppervlakte. Daarom wordt in het algemeen geadviseerd om de helm na drie tot vijf jaar te vervangen.

Spuiten van een karthelm

Helmen worden vaak opnieuw gespoten. Ons advies; ga er niet zelf mee aan de gang, laat het vooral doen door gespecialiseerde bedrijven. Je zult niet de eerste zijn die de helm - lees buitenschaal - met verkeerde materialen behandelt, waardoor de helm niet meer datgene aan bescherming biedt dat noodzakelijk is.

Typen helm die zo al als karthelm worden gebruikt

Er zijn diverse typen helmen in de handel, grofweg gezegd bestemd voor het scooterrijden, de motorsport, de kartsport en autosport; aangeboden in diverse materialen schaal. Van niet gekeurd, tot E-gekeurd (motorsport), tot FIA-CIK gekeurd (kart- autosport). Een keurmerk wil niet altijd zeggen dat de helm ook goed is, er zijn diverse keurmerken uit diverse landen in de handel. Laat u zich goed adviseren door betreffende aanbieder.

Je komt bij het karten als karthelm zo al tegen jethelmen, motorcrosshelmen met los dan wel vast kinstuk, integraalhelmen met vast kinstuk, integraal-systeemhelmen, met scharnierend voorste helmdeel. Niet iedere baan of organisatie laat al deze typen toe. Zo worden regelmatig jethelmen, motorcrosshelmen en systeemhelmen geweerd. Als gebruiken zou je je ook vooral af moeten vragen of een aantal types wel veilig zijn voor gebruik als karthelm in de kartsport. Een integraalhelm met vast kinstuk is te adviseren voor het gebruik als karthelm.

Materiaal en levensduur

Er zijn grofweg twee verschillende materialen die gebruikt worden bij het produceren van de buitenschaal van een helm, polycarbonaat en glasvezel (en nog het duurdere carbon). Afhankelijk van het materiaal wordt een gemiddelde levensduur van 5 cq 8 jaar na productiedatum aangehouden (dus NIET de datum van ingebruikname, dit kan nogal verschillen). De fabrikant zal de levensduur van haar product kunnen vermelden, wees daar attent op, vraag de verkoper.

Pasvorm, maten en draagcomfort van uw karthelm

De pasvorm is van belang, een situatie is pas veilig als de helm de juiste pasvorm voor jouw hoofd heeft. Veelal bieden shops een maattabel waarop u kunt zien welke maat helm voor u geschikt zou zijn. Er wordt vaak gesproken van hoofdomtrek. Niet in alle gevallen wordt aangegeven wat dat dan inhoudt. Eenvoudig en vaak geadviseerd: meten op hoogte van een vingerdikte boven de neusbrug, rond hoofd, hoofdomtrek in centimeters. Kijkt u vooral op websites of daar de wijze van meten wordt aangegeven of informeer bij de dealer. Als je je hoofd snel heen en weer beweegt en de helm beweegt mee, kun je er van uitgaan dat de maat niet geschikt voor je is, te groot is. Als je achter op je hoofd, ter hoogte van het knobbeltje onder aan de schedel, eenvoudig een of meer vingers tussen de helm en het knobbeltje kunt krijgen, is de helm ook te groot. Duw in dat geval maar eens onder tegen de helm; deze zal zeker omhoog gaan. De helm is dan niet te adviseren voor gebruik als karthelm.

Een te strakke helm zal hoofdpijn opleveren door de constante druk op je voorhoofd. Een te losse helm gaat schuiven over het hoofd, met als gevolg dat je bij een crash eerst tegen de schaal botst met je hoofd, de impact kan daardoor vergroten. De helm is dan niet te adviseren voor gebruik als karthelm.
Je bent constant met dat ongemakkelijke gevoel bezig, je concentratie zal er niet op vooruit gaan. Een goed passende helm knelt niet, maar beweegt ook niet losjes om je hoofd. Je moet ‘m slechts lichtjes kunnen wringen ten opzichte van je hoofd en als je je mond open doet, moeten de wangkussentjes je wangen naar binnen drukken, zodat je er bijna op bijt. Bij twijfel in de winkel koop je de strakste van de twee, hij gaat altijd iets ruimer zitten.

Diverse fabrikanten hebben verschillende maten buitenschalen en sommige zelfs schalen in kindermaten. Ook in de helmtypes die specifiek als karthelm worden aangeboden. Een kleinere schaal is lichter, dus fijn voor o.a. de kinderen die willen gaan karten.

Tip hierin: als een helm licht knelt op je voorhoofd dan zal het bloed worden weggedrukt rond de knelplek, vaak "de verdikkingen op buitenkant voorhoofd". Zet je de helm af zie je dardoor eerst een witte plek, waarna deze roder wordt. Druk met je duim op die bewuste knelpunten in de helm het piepschuim licht in, zodat er een pasvormpje voor de bultjes wordt gemaakt. Weg knelling.

Comfortabel is een helm met ventilatie. Zeker te adviseren. Een fris hoofd draagt bij aan een betere en  prettiger vorm van presteren. Niets zo vervelend dan een oververhitting in de helm met bijkomende hevige transpiratie, waardoor ook het vizier weer overmatig kan beslaan. Voor het laatste probleem is ook weer van alles in de handel, van anticondens vizieren, vloeistoffen, tot "anticondens plakvizieren".

Tip: neem de echte Dreft, insmeren binnenkant vizier met schone vingers, uitspoelen onder lauw water en schoonwrijven met zachte schone doek. Klaar is Kees. Of wat nog altijd goed werkt, het oude huismiddeltje, minder smakelijk te omschrijven; spuug op de binnenzijde vizier, smeer het speeksel goed uit en wrijf schoon met een schone doek en weer is Kees klaar. Want speeksel werkt.

Sluiting

Er zijn twee soorten sluiting, een kliksluiting en een dubbel D-sluiting. Niet ieder helmtype, niet iedere sluiting wordt geaccepteerd in de racerij. Houd daar rekening mee, vraag bij betreffende organisatie na of je met de door u gewenste helm deel mag nemen aan de wedstrijden.

Kartbanen en voorschriften betreffende karthelmen

Kartbanen kunnen zelf hun eigen voorschriften hebben voor op de baan toegelaten helmen. Even navragen kan u een rit en teleurstelling besparen. Diverse banen hebben als service een serie helmen liggen welke u mag gebruiken.

Karthelmen en organisaties

Wanneer u besluit aan kartraces te gaan deelnemen moet u er rekening mee houden dat de toelating van de diverse helmen per organisatie verschillend kan zijn, mede waardoor er ook een groot verschil in de startkosten kan ontstaan. Dit wordt door de organisaties in het algemeen in hun reglementen opgenomen, waar we dan ook graag naar verwijzen. 

Lees meer over

Nieuwe reactie toevoegen